top of page

למען טובת כדור הארץ - אתיקה לזמננו


שבט חדש הולך ומתהווה על פני כדור הארץ - והוא מתעלה מעל מין, גזע, דת ולאום. זהו שבט של אנשים, המזהים עצמם כאזרחי העולם ומקדישים את חייהם למען רווחתם של כדור הארץ וכל יושביו – ללא זכויות יתר או דעות קדומות. לזהות שבטית זו יש פוטנציאל מהפכני ואבולוציוני עוצמתי. היא מלכדת אנשים בין תרבויות ועל פני יבשות. היא נוגעת במהות מה שמפריד אנשים זה מזה ומכדור הארץ.

הגדרתם של 'שוחרי טובת כדור הארץ' מותחת קו ברור בין מי שפעול למען בריאות השלם, לבין מי שלא. מנקודת מבט הוליסטית, קו בלתי-מתפשר זה מבדיל בין מי שמחויב להזין את הגוף הקולקטיבי שלנו, לבין אלה המוכנים לתפקד כפרזיטים ולרוקן אותו לתועלתם.

זהויות שבטיות ישנות המבוססות על מאפיינים של גזע, מגדר, פוליטיקה, דת ולאום - התהוו כתוצאה מתמונת עולם המורכב מחלקים נפרדים, שביניהם מערכת יחסים של היררכיה ופריבילגיה. פרדיגמה זו, של נפרדות וזכויות יתר, יצרה תרבות של תחרות, קונפליקט ואכזריות, בה חברות מתפקדות כמו מחלה אוטו אימונית - כאשר חלקים מהשלם תוקפים חלקים אחרים, אותם הם לא מזהים כחלק מעצמם.

בתקופה זו, המודעות למערכת האקולוגית המשותפת שלנו גדלה. המדע מוכיח, כי כדור הארץ וכל המינים מתפקדים כמערכת חיים אחת מחוברת, ואנחנו חווים זאת באמצעות ההשפעה ההרסנית של התחממות כדור הארץ. ההכרה שהעולם הוא מערכת חיה, מחליפה את ההשקפה המכניסטית על העולם, והמתח בין שתי הפרדיגמות בהכרח מביא איתו התנגשות של תרבויות.

יש המאמינים ש"גלובליזציה" פירושה, שכדור-הארץ כולו הוא עכשיו מגרש משחקים למערכת השליטה הישנה, ושכל המשאבים האנושיים והסביבתיים של הפלנטה עומדים לרשות הפיקחים והערמומיים ביותר, וכל הקודם זוכה. דינמיקת האינטרסים הזו פועלת כווירוס מתפצל, אשר מרסק את לכידותם של האנשים ושל הפלנטה.

עבור אחרים, הרעיון 'להיות אזרח כדור הארץ' מגיע עם תחושה עמוקה של אחריות ורצון לקחת חלק בתרומה לטובת כדור הארץ. הוא בא עם תחושה עמוקה של חיבור ומחויבות לבריאה כולה, ורצון להציע את המתנות הייחודיות של כל אחד לשירות השלם. "אזרחי כדור הארץ לטובת כדור הארץ " - היא תפיסת עולם שיוצרת דינמיקה של ריפוי ומחברת מסלולי תקשורת של הזנה הדדית בין כל חלקי השלם.

האתיקה של 'טובת כדור הארץ' הופכת על פיהם רבים מן הערכים שלמדנו להאמין בהם. באופן פרדוקסאלי, לערכים כמו נאמנות, שוויון, חירות, צדק ופשרה - יש משמעות רק בחברות היררכיות שבהן יש זכויות-יתר, אי-שוויון, דיכוי וחוסר צדק.

הרעיון: 'אזרחי כדור הארץ לטובת כדור הארץ', מושרש במדע המערכות החיות וברוח קדושת הבריאה. רעיון זה מקדם התארגנות עצמית לפי מה שבריא עבור כל חלקיה השונים של המערכת האקולוגית. גוף בריא לא מנסה להאחיד את התפקודים השונים שלו או לתת זכות יתר לחלק אחד על פני האחר. במקום זאת, הוא מבקש להבטיח הזנה הדדית מדויקת בין החלקים השונים, כך שכל אחד מהם יקבל את מה שהוא צריך, על מנת למלא את תפקידו המשלים בתוך השלם. יש לגוף כזה מערכת חיסון בריאה, שמגנה מפני כל מה שנוגד חיים - תודעת החיים שמתעלה על הפרט.

בדומה לכך, אזרחים למען טובת כדור הארץ מבקשים ליצור פלנטה חופשייה מדיכוי - ללא פשרות - אשר מזינה את כולם. הם עובדים יחד כדי להבטיח את הביטחון והחיוניות של כל המינים. במערכת מחוברת הדדית אין כל הגיון והצדקה לדכא אף חלק אחד לטובת אחרים. העיקרון המנחה הוא כי בכל מערכת חיה, כשיש דיכוי של חלק אחד, זה משפיע על המערכת כולה. כשאנחנו מתעדפים או מדכאים חלק בריא כלשהו של המערכת החיה, אנחנו חלק מהבעיה ולא מהפתרון.

הדיכוי של ה'אחר' (הן בני אדם ומינים אחרים) מושרש כל כך עמוק בתרבות שלנו, כך שלמרבה הצער, לרוב אנחנו לא מודעים לאופן שבו אנחנו שותפים לו באמצעות הבחירות שלנו בחיי היום-יום. להפוך להיות מודעים להשפעת התנהגותנו על המערכת המשותפת - זה חלק חיוני מתהליך הריפוי. מסגרת זו מעלה שתי שאלות מרכזיות. השאלה הראשונה מתייחסת לנכונותנו ללמוד על השפעת ההתנהגות שלנו על השלם. השנייה היא, מה אנחנו בוחרים לעשות עם המידע, ברגע שאנו הופכים מודעים לו. התשובה לשאלות אלה יכולה לומר משהו בנוגע לשבט המטאפורי אליו אנחנו משתייכים.

הקו המבדיל בין שוחרי טובת כדור הארץ ואלה שלא - מסתמן כאחד המאפיינים הרלבנטים ביותר של זמננו.

בעת כתיבת המאמר הזה, מסע הבחירות האמריקאי הולך ומתקדם בשדה התודעה הגלובלי. מדהים לראות את ההבחנה בין שני טיפוסי האנשים האלו, כשהיא נגלית בפנינו באופן דרמטי כל כך.

שני מועמדים המגלמים את האינטרסים של השקפת העולם הטפילית, מוצגים ע"י הממסד כשתי האפשרויות היחידות הקיימות לנשיאות ארה"ב. שניהם, טראמפ וקלינטון, ימשיכו לתת יד חופשית לתאגידים מחוללי מחלה ומלחמה, שמכלים את משאבי הפלנטה ומנציחים את מערבולת הטראומה הנוכחית.

ובהסתרה מכוונת מן הזרם המרכזי של התקשורת, נמצאת המועמדת לנשיאות ד"ר ג'יל שטיין ממפלגת הירוקים, שמגלמת את המחויבות העמוקה לבריאות האנשים וכדור הארץ. הסלוגן שלה הוא 'למען טובת הכלל'. יש לה ראייה אינטגרטיבית הכוללת כלכלה ירוקה שמבוססת על חקלאות אורגנית, חינוך חינם ומדיניות של שלום. המנהיגות של שטיין, אם תינתן לה ההזדמנות, יכולה להביא למערבולת-החלמה לכדור הארץ.

כולנו שותפים פעילים לחלוקה המתהווה וכולנו אחראים לתוצאותיה. באיזה צד את/ה?

"כאשר כדור הארץ ייבזז ובעלי החיים יגססו, שבט חדש של אנשים יתגלה בכדור הארץ, מצבעים, מעמדות ואמונות רבות, שמעשיהם ופעולותיהם יוריקו את כדור הארץ מחדש. הם יקראו "לוחמי הקשת בענן".

נבואת הופי עתיקה


Featured Posts
 מאמרים על ידי שלי אוסטרוף
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page